Nový cyklistický hit má jméno gravel bike. Může nahradit silniční i horské kolo. Na polní cestě sviští hladce jako po asfaltu.
I přes můj technický nedostatek a neorientaci v posledních novinkách na "cyklistickém trhu", mne k napsání článku přivedlo moje bližší i širší okolí v souvislosti s opakujícími se otázkami. "Ty máš novou silničku?", "Vždyť jsi říkala, že čistě po silnici nikdy jezdit nebudeš, že je to nuda".... Ne, nemám silničku, je to "štěrkolet" !
Gravel bike snoubí to nejlepší ze silničního kola i MTB. Charakteristický design a tuhost rámu, efektivita šlapání a berany kolo již na první pohled řadí do kategorie silniční cyklistiky. Bližší pohled na ráfky a pláště nadesignované pro jízdu mimo cestu však předchozí tvrzení boří. Pojem gravel bike vychází z terénu, pro který je kolo určeno. Gravel česky znamená štěrk. A tohle kolo má jezdit po štěrku. S klidem můžeme říci, že víc než to.
Recept, jak vytvořit gravel bike je v podstatě jednoduchý. Vezměte rám, který připomíná silniční kolo, ale má širší přední vidlici i zadní stavbu. Přidejte klasické berany, přimíchejte diskové brzdy. A okořeňte koly, jejichž tloušťka je někde mezi cyklokrosovým speciálem a horským kolem. To všechno proto, aby se na výsledném produktu skvěle jezdilo po silnici, po hodně rozbité cestě i v lehčím terénu.
První dojem (když člověk na kolo nasedá) je trochu zvláštní. Opřete se o řídítka s plochou střední částí a ty pod rukama lehce propruží dolů. Přidá se ještě mírné zhoupnutí vidlice. Kolo vypadá skoro jako „silnička“ s trochu tlustšími plášti, takže to příliš nečekáte. Gravel biky nemají přesnou definici, ale zjednodušeně lze říct, že sem patří kola s berany, širšími plášti, mnohdy za limitem, který stanovuje UCI pro cyklokrosové speciály (omezení 33 mm). Mají širší přední vidlici i zadní stavbu rámu, aby byl dostatek místa právě pro širší pneumatiky.
V tuto chvíli pro ně neplatí žádná striktní pravidla, na pohled připomínají silniční kolo, oproti němu ale bývá gravel bike těžší, pevnější, aby byl připraven na jízdu mimo asfalt. To je právě jeho kouzlo, protože tak trochu vniká do teritoria horských kol, kam až s ním vyrazíte a do jak obtížného terénu se pustíte, záleží jen na vás.
Samozřejmě kvůli geometrii a osazení pevnou vidlicí přijde limit nebo pocit diskomfortu dřív než na odpruženém biku. Na druhou stranu na něm můžete ujíždět mnohem dynamičtěji, s větší lehkostí, objevit nové cesty, které jsou pro horské kolo nudné, ale v sedle gravelu nabídnou jiný rozměr zážitku.
A kdyby se průjezd terénem stal již neúnosným, vezmete kolo prostě na ramena.
Comments